Undersøgelsen viser, at 64 procent ville overveje at bruge – og endda betale ekstra for – en AI-rejseassistent, der håndterer bookinger og information under rejsen. I gennemsnit er rejsende villige til at bruge lidt over 5 procent af deres rejseomkostninger på en sådan tjeneste. De primære fordele angives at være tidsbesparelser, personlige anbefalinger og opdagelsen af nye destinationer. Dette fremgår af en pressemeddelelse.
Samtidig er de rejsendes krav høje. En fjerdedel føler, at AI nogle gange leverer forkerte eller forældede oplysninger, og et tilsvarende antal mener, at teknologien endnu ikke har formået at forstå deres personlige præferencer.
– Rejsende byder AI velkommen, men kræver også mere. Hyper personalisering og nøjagtighed i realtid er ikke længere valgfri – de er forventede, siger Francisco Pérez-Lozao Rüter, President of Hospitality hos Amadeus.
Rapporten fremhæver også de rejsendes bekymringer – ni ud af ti oplever en eller anden form for angst under flyrejser. Teknologi som biometriske sikkerhedskontroller, afhentning af bagage i hjemmet og smarte apps til opdateringer i realtid ses derfor som vigtige løsninger for en mere problemfri oplevelse.