Wizz Air, som havde en stor tilstedeværelse i Ukraine før invasionen, planlægger en hurtig opgradering. Selskabet forventer at basere 15 fly i landet inden for to år efter en fredsaftale og ser potentiale til at vokse til 50 fly på syv år. Administrerende direktør Jozsef Varadi fortæller FT, at selskabet forventer stærk efterspørgsel og endda taler om mulige “katastrofeturisme”-effekter, svarende til den bølge, der fulgte efter Berlins genforening.
Ryanair har tidligere sagt, at selskabet vil genoptage flyvninger inden for to uger efter åbningen af luftrummet. Ambitionen er øjeblikkeligt at genoprette et bredt rutenetværk og hurtigt blive den største udenlandske aktør på markedet.
EasyJet fløj aldrig til Ukraine før krigen, men overvejer nu at etablere sig – et tegn på, hvor attraktivt markedet forventes at blive i forbindelse med landets genopbygning.
Før den fuldskala invasion i 2022 havde Ukraine et hurtigt voksende luftfartsmarked. Næsten 15 millioner passagerer fløj til eller fra ukrainske lufthavne i 2019. Så sent som i 2021 rejste 10,8 millioner gennem landet – tal, som flyselskaberne bruger som benchmark for fremtidig kapacitet.
Alle planer er stadig teoretiske. Den afgørende faktor er sikkerhed: Civile flyvninger kan ikke genoptages, før luftrummet er klassificeret som sikkert, og forsikringsproblemerne er løst. Men lavprisselskabernes offensive planer viser, hvor vigtigt det ukrainske marked vurderes at være, når genstarten er mulig.