Ifølge virksomhedens kvartalsrapport er resultatet tynget af en svagere markedssituation på de transatlantiske ruter. Underskuddet før skat udgjorde cirka 80 millioner norske kroner i tredje kvartal sammenlignet med cirka 60 millioner i samme periode sidste år. Dette rapporterer Dagens Näringsliv.
Samtidig steg omsætningen til omkring 250 millioner kroner sammenlignet med 202 millioner i tredje kvartal sidste år.
Ny kapital – for tiende gang
Efter kvartalet tog Norse Atlantic yderligere 114 millioner kroner ind fra grundlægger Bjørn Tore Larsen. Bidraget beskrives som en del af strategien om at opnå rentabilitet og langsigtet værdiskabelse – på trods af at virksomheden tidligere har sagt, at driften ville være selvfinansieret i fremtiden. Dette er den tiende kapitalrejsning.
Engangsomkostninger hårdt ramt
Ud over den svage efterspørgsel peger virksomheden på “vedligeholdelseshændelser” og andre engangsudgifter, der har påvirket resultatet negativt. Disse omkostninger endte på 9 millioner dollars, mere end hele kvartalstabet. De er knyttet til driftsproblemer og tilbagevirkende lønudbetalinger.
Lønomkostningerne er steget efter at overenskomstforhandlingerne blev afsluttet – og efter at antallet af kabinepersonale steg med 12 procent.