Annons:

NLTG sigter mod rekordår – planlægger milliardinvesteringer

Efter en katastrofal start med en pandemi, voldsom pengestrøm og 6 milliarder i værditab er Petter Stordalens Ving steget. Nordic Leisure Travel Group (NLTG) er nu profitabel for andet år i træk, er gældfri og har øget omsætningen med næsten 70 procent på tre år. Skribent: Camilla Jonsson

Da Stordalen og administrerende direktør Magnus Wikner annoncerede overtagelsen af ​​Ving i 2019, var situationen presserende. Det tidligere moderselskab, britiske Thomas Cook, var på randen af ​​ruin, og Ving blev trukket med ned.

I et interview med svenske Dagens Industri siger Wikner, at vendingen siden da har været dramatisk. Under pandemien troede han ikke, at virksomheden ville overleve, og beskriver dagens situation som et gennembrud.

“Stærkt styrket position”
Siden Stordalens virksomhed overtog, er tendensen vendt, og nordmanden har opnået en slags heltestatus inden for rejsebranchen. Salget i Nordic Leisure Travel Group (NLTG), som inkluderer Ving, går nu mod et rekordår med næsten 70 procents vækst i de sidste tre år. Virksomheden har også tilbagebetalt omkring 2 milliarder kroner i lån og har nu en egenkapital på over 1 milliard kroner, ifølge Wikner.

Stordalen understreger også, at succesen ikke kom af sig selv:

– Vi har arbejdet tæt sammen med Ving i lang tid for at udvikle og skalere virksomheden, og nu ser vi tydelige resultater. Ving er ikke længere bare en bookingplatform – det er ved at blive et stort hotelfirma. Vi har i øjeblikket 24 af vores egne koncepthoteller under flere forskellige brands, og det er der, vi ser de største muligheder fremadrettet, siger han.

Han påpeger også, at opsvinget kommer efter de mest krævende år i Vings 70-årige historie:

– Efter Thomas Cooks kollaps, pandemien, krigen i Ukraine, inflation og en historisk svag nordisk valuta er Ving nu stærkere end nogensinde, mens mange andre aktører har været tvunget til at rekonstruere.

Milliardinvestering i hoteller
Med virksomhedens vækst og milliardinvesteringer på vej ind i egne hoteller mener Stordalen, at Ving i sidste ende kan blive større end Strawberry Group. Han ønsker ikke at afsløre præcise beløb, men bekræfter, at investeringerne ligger i milliardklassen.

Samtidig nedtoner han konkurrencen mellem sine egne virksomheder:

– Ving opererer i et marked med store volumener og en stærk historisk position, hvilket naturligt skaber gode muligheder for vækst. Men det handler ikke om at være større eller mindre end nogen andre – det handler om at være den bedste til det, man gør.

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.