Annons:

BCD vurderer hvordan forretningsrejser vil udvikle sig i 2026

Forretningsrejsegiganten BCD Travel udgiver nu sin markedsrapport med udsigten for 2026. Billedet: et år præget af en svag global økonomi, fortsat usikkerhed – og tydelige omkostningsstigninger i centrale dele af rejsebudgettet, især hoteller.

Ifølge Oxford Economics kan 2026 blive det svageste år for global vækst siden finanskrisen (eksklusive pandemiåret 2020) med en prognose på 2,6 procent. Inflationen forventes at forblive over 3 procent.

Samtidig identificerer BCD seks risikoområder, som virksomheder skal planlægge for: ekstremt vejr, geopolitisk uro, ændrede grænsekontroller, cyberangreb og AI-drevet desinformation, sygdomsudbrud og kapacitetsmangel i forbindelse med større begivenheder.

BCD anbefaler mere proaktive foranstaltninger, lige fra rejseinformation og risikostyring til visumstøtte, lægefaglig rådgivning og sikkerhedstjenester.

Flyrejser: Små omkostningsstigninger – men nye mønstre
De globale billetpriser forventes kun at stige med 1,1 procent næste år. Den svageste stigning ses i Nordamerika, mens Afrika og Asien er de højeste med henholdsvis 2,5 og 2 procent.

Advito, BCD’s konsulentfirma, fremhæver fem tendenser, der påvirker virksomheders flyprogrammer: reduceret værdi i virksomhedsaftaler, øget fokus på omkostningsundgåelse, højere brændstoftillæg, bredere NDC-tilbud og fortsat “lækage” fra rejseprogrammer.

Hoteller: Næsten fem procents stigninger globalt
Hoteller er den største omkostningsdriver i 2026. Globale værelsespriser forventes at stige med 4,9 procent. Mellemøsten skiller sig ud med 8 procent, mens Nordamerika (2,2 procent) og det sydvestlige Stillehav (2,6 procent) vil opleve de laveste stigninger.

Bag tallene ligger alt fra personalemangel og høje lønninger til stærk efterspørgsel efter fritidsaktiviteter på nogle markeder.

Udgifter til billeje vil også stige næste år – men lidt mindre end i 2025. Prognosen er 2-4 procent, drevet af højere købs- og reparationsomkostninger, kommunale gebyrer og dyrere parkering.

2026 bliver året, hvor bæredygtighed ikke længere er en “rart at have”, men et forretningskrav. Samtidig er modenhedsniveauet ifølge GBTA lavt – 1,4 ud af 5 – og få virksomheder arbejder aktivt med CO2-afgifter (9 procent) eller investeringer i bæredygtigt flybrændstof (15 procent).

BCD opgraderer sine værktøjer til emissionsrapportering, adfærdsstyring og support til dekarbonisering som svar på virksomhedernes øgede krav.

 

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.