Annons:

Optimismen stiger blandt indkøbere og leverandører af forretningsrejser

Optimismen stiger blandt aktører inden for forretningsrejser, men nye rejsemønstre, AI-teknologi og skiftende politikker skaber nye udfordringer for virksomheder og leverandører. Skribent: jhulvatne@travelnews.no

Efter måneders usikkerhed viser tal fra GBTA, at andelen af ​​rejseindkøbere og -leverandører i forretningsrejsesektoren, der er optimistiske, er steget markant. Samtidig peger undersøgelsen på flere strukturelle udfordringer, lige fra faldende mængder til teknologi og bæredygtighed.

En forsigtig stigning i optimismen 

I den nylige GBTA-undersøgelse sagde 43 % af branchens respondenter, at de er optimistiske med hensyn til forretningsrejsebranchens udsigter for resten af ​​2025. Dette er en stigning fra 28 % i juni. Især i Canada er optimismen højere, hvor 54 % udtrykte optimisme, en stigning fra 23 % i juni.

Ikke desto mindre er optimismen stadig et godt stykke under niveauet fra november 2024. Dette tegner et billede af en branche, der har genvundet sig noget, men stadig ikke har nået fuld styrke.

Nye rejsemønstre, politikker og teknologi: Undersøgelsen peger på flere ændringer i, hvordan forretningsrejser udføres og administreres:

Næsten 39 % af rejseindkøberne rapporterer en stigning i såkaldte “sammenkædede rejser”, rejser med flere møder og/eller destinationer. 33 % ser længere rejseperioder, og 32 % rapporterer et fald i dagsture.

Premium economy-klasser er stigende, især i EMEA,  hvor 45 % af rejseindkøberne ser en stigning.

Korttidsudlejningsplatforme (såsom Airbnb og Vrbo) er stadig ofte begrænset af politikker: 57 % af rejseprogrammerne forbyder sådan brug, og kun 8 % tillader det altid.

“Bleisure”, en kombination af business og fritid, er stigende: 43 % af programmerne har en defineret politik for dette. 71 % af rejseindkøberne mener, at det fører til øget medarbejdertilfredshed, og 68 % peger på en bedre balance mellem arbejdsliv og privatliv. Samtidig er der udfordringer relateret til omsorgspligt, omkostningsstyring og forsikring.

Tilgængelighed for rejsende med særlige behov er fortsat lavprioriteret: kun 18 % af rejseindkøberne siger, at deres virksomhed har omfattende tilpasninger.

Teknologi- og datasiden: Branchen er begyndt at anvende autonome AI-løsninger (“agentic AI”). 49 % af leverandører og TMC-aktører (Travel Management Companies) og 33 % af rejsekøberne rapporterer, at deres virksomheder allerede eksperimenterer med autonome AI-systemer. De vigtigste anvendelser er kundeservice, personalisering af rejseoplevelsen og automatiseret rejseplanlægning. Samtidig er datasikkerhed og integration med systemer de største bekymringer.

 

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.