Det betyder, at alle flyvninger med Airbus for rejsearrangører aflyses øjeblikkeligt. Virksomhederne har i alt cirka 200 ansatte, som alle er dækket af statens løngaranti.
I slutningen af august besluttede Braathens’ bestyrelse at investere i en voksende flåde af ATR72-600 turbopropfly, mens Airbus-fly tilknyttet aftaler med rejsearrangører og andre flyselskaber gradvist ville blive udfaset. På det tidspunkt havde bestyrelsen og ledelsen løbende aktiviteter for at sikre finansiering til fortsat drift under udfasningen og afviklingen af Airbus-flåden.
Braathens International Airways AB blev etableret i 2022 for at tilbyde Airbus-flyvninger til rejsearrangører. Etableringen var mere kompleks end forventet, og forsinkede flyleverancer samt højere etablerings- og driftsomkostninger resulterede i økonomiske udfordringer. I 2023 gennemgik virksomhedsgruppen en rekonstruktion, hvor situationen i Braathens International Airways AB var en stærkt medvirkende faktor. Siden da er efterspørgslen fra rejsearrangører fortsat faldende, og på trods af omkostningsbesparende foranstaltninger har det ikke været tilstrækkeligt til at sikre fortsat drift. Den 27. august 2025 besluttede bestyrelsen derfor at afvikle Airbus-driften gennem en gradvis udfasning. For at sikre omkostningerne til den fortsatte drift under udfasningen var der behov for en omfattende yderligere finansiering, hvilket ikke har været en succes.
Ingen andre alternativer
Siden pandemien har ejerne investeret over 300 millioner uden at have formået at opnå rentabilitet i Airbus-driften. Bestyrelse og ledelse beklager dybt situationen, men i betragtning af den akutte økonomiske situation blev der ikke fundet andre alternativer.

– Jeg forstår, at de berørte er kede af det, chokerede og skuffede. Vi har nu intet andet valg end at omstrukturere og fokusere på den del af driften, der kan opnå langsigtet rentabilitet, siger Per G. Braathen, bestyrelsesformand og majoritetsejer i Braathens, i en skriftlig kommentar.
Virksomhederne Braathens Regional Airlines AB, Braathens Regional Airways AB, Braathens People AB og Braathens Support AB er ikke underlagt konkursbehandling. Driften vil fortsætte i disse selskaber, hvilket betyder, at Braathens ACMI-flyvninger for andre flyselskaber med ATR72-600 vil fortsætte som planlagt.
Siden december 2024 har selskabet fløjet indenrigsflyvninger på vegne af SAS inden for rammerne af en syvårig aftale til en værdi af cirka 6 milliarder SEK.
AMF investerede 200 millioner SEK
Opfølgningsprocesser såsom fagforeningsforhandlinger er nu i gang, primært knyttet til afskedigelser i administrationen på grund af afviklingen af Airbus-driften. Bestyrelsen og ledelsen vil inden længe træffe foranstaltninger for at bevare de dele af driften, hvor der er efterspørgsel og levedygtighed. Målet er at fortsætte med at levere i henhold til aftalerne og at bevare arbejdspladser i driften på lang sigt.
For fire år siden investerede AMF Pension 200 millioner SEK i flyselskabet BRA. Nyemissionen blev foretaget i forbindelse med den vækstrejse, som flyselskabet havde påbegyndt efter pandemien.
– Vi mener, at dette har potentiale til at være en god aftale for vores sparere, og vi ser frem til at følge BRAs fortsatte udvikling som aktive ejere, sagde Anders Oscarsson, chef for aktier og ejerleder hos AMF, da investeringen blev foretaget.
“Vi har noget af vores egen kapacitet”
Ving er et af de selskaber, der er berørt af konkursen.
– I dag har vi to ruteflyvninger med BIX, Oslo-Izmir og Billund-Tenerife, men vi har formået at erstatte dem med Sunclass Airlines. Det ser også ud til, at vi vil kunne løse vores ruteflyvninger med BIX i den nærmeste fremtid på en okay måde, primært med Sunclass, siger Vings kommunikationschef Claes Pellvik.
– Det er et knudepunkt mellem sommer- og vintersæsonen, hvilket betyder, at vi har noget af vores egen ledig kapacitet. Så i en mulighed som denne er det en stor fordel at have vores eget flyselskab. Til vinteren har vi et mindre program med BIX, dels en landsrute til Gran Canaria og nogle serieflyvninger til Madeira fra Arlanda og Göteborg. Vi vil nu forsøge at erstatte disse flyvninger også, men her kan det være, at vi ikke finder passende løsninger for alle serier, det må vi vende tilbage til.
Vings aftale med Braathens dækkede tre sommer- og vintersæsoner indtil 2026. Kontraktværdien over treårsperioden var lidt over 2 milliarder SEK.
“Trist nyhed”
Apollo og BRA indgik et strategisk partnerskab om charterflyvninger med start den 8. oktober 2023. Det treårige partnerskab havde en kontraktværdi på cirka 1,6 milliarder SEK.
– Vi har haft et langt og godt partnerskab med Braathens, og derfor er dette først og fremmest en trist nyhed – både for virksomhedens medarbejdere og for vores passagerer, der nu er berørt. Vores højeste prioritet er nu at sikre, at vores kunder kommer videre som planlagt, og at alle, der er ude og omkring, kan komme sikkert hjem, siger Martina Krantz, pressechef hos Apollo.
– Vi arbejder intensivt på at finde erstatningsflyvninger til alle berørte afgange, og jeg kan bekræfte, at næsten alle denne uges ture fra Sverige er sikret. Sideløbende arbejdes der på at finde løsninger for resten af året – og