Indkvarteringspræferencer
De fleste rejsende vælger mellemstore (3-stjernede) eller eksklusive (4-stjernede) hoteller, når de rejser på forretningsrejse. Hotellets beliggenhed (77%) spiller en stor rolle i valget af hotel, sammen med arbejdsgiverens politik (56%) og omkostninger (53%). Rejsende, der lejlighedsvis bor i lejligheder, siger, at denne type indkvartering er mere bekvem til længere ophold, da den giver mere plads og mulighed for at tilberede måltider og vaske tøj.
Søgning, booking og betaling
Over tre fjerdedele af forretningsrejsende bruger deres virksomheds online bookingværktøj (OBT) til at søge efter indkvartering, mens en tredjedel bruger hotellets hjemmesider eller apps. Når de booker, bruger 84% deres virksomheds OBT, en ud af fem booker direkte via leverandørens hjemmesider, mens en ud af 10 ringer til hotellet. Tre fjerdedele betaler med et virksomhedskreditkort. Virtuelle kort bruges sjældent. Tre fjerdedele af rejsende siger, at deres arbejdsgiver sætter hotelprisgrænser, en ud af 10 rapporterer ingen grænser, og 18% ved ikke, om deres arbejdsgiver sætter prisgrænser.
“Et højtydende hotelprogram er aldrig statisk,” sagde Teri Miller, Executive Vice President, Global Client Team hos BCD. “Det er en dynamisk strategi, der er formet af kontinuerlig prisovervågning, rejsendes indsigt og agile tilpasninger. Ved at omfavne dynamisk sourcing kan rejseansvarlige reagere i realtid på skiftende behov og markedsforhold og skabe programmer, der giver besparelser, optjener rejsendes tillid og fremmer adoption.”
Rejsendes adfærd
Personlige præferencer påvirker i høj grad hotelvalg: 77 % foretrækker kædehoteller med velkendte servicestandarder, og 73 % bor på det samme hotel, når de besøger en destination gentagne gange.
Wi-Fi og morgenmad er de mest anvendte hoteltjenester. Andre populære faciliteter omfatter restauranter og barer på stedet, parkeringsfaciliteter, fitnesscentre og fleksibel check-in/check-ud. Rejsende værdsætter også velværerelaterede funktioner, såsom gratis flaskevand, fitnesscentre, pools, spaer og sunde madmuligheder.
Rejsende foretrækker hoteller, der hjælper dem med at optjene og maksimere loyalitetspoint, især i Nordamerika, hvor så mange som 99 % er medlemmer af et hotelloyalitetsprogram. Samlet set deltager otte ud af 10 i mindst ét program, og mange er tilmeldt to eller flere. To tredjedele vælger ofte eller altid hoteller, der er i overensstemmelse med deres loyalitetsprogrammer. Tre fjerdedele siger, at deres arbejdsgiver tillader dem at beholde point optjent fra forretningsophold, mens 21 % er usikre.
Udfordringer
Mens syv ud af 10 er tilfredse med deres virksomheds hotelpolitik og foretrukne leverandører, er der stadig plads til forbedring. Almindelige problemer inkluderer langsom Wi-Fi, morgenmad, der ikke er inkluderet i prisen, forældede værelser og ubehagelige senge.
En tredjedel rapporterer ingen udfordringer under bookingprocessen. Blandt dem, der gør, er den største udfordring utilstrækkelige prisgrænser fastsat af arbejdsgiverne.
Sikkerhed er fortsat en bekymring. Tre ud af 10 siger, at de ikke følte sig trygge på deres hotelplacering, og syv ud af 10 dobbeltlåser deres døre, når de er på deres værelser.
Bæredygtighed
Halvdelen af rejsende overvejer sjældent eller aldrig miljøfaktorer, når de booker hoteller. Fire ud af 10 tager slet ikke hensyn til nogen bæredygtighedselementer. Kun én ud af fem kigger efter funktioner som miljøcertificering, reduceret engangsplastik, lave CO2-udledninger, vandbesparende foranstaltninger eller begrænset rengøring.
“Hoteller er måske ikke den primære drivkraft for CO2-udledning i et rejseprogram, men de er stadig en væsentlig del af en holistisk bæredygtighedsstrategi,” sagde April Bridgeman, senior vicepræsident for Hotel Solutions. “Rejsende overvejer ofte ikke bæredygtighed, når de shopper hoteller, fordi de fleste bookingværktøjer mangler stærk vejledning om bæredygtighed i den kategori. Vi råder kunderne til at integrere bæredygtighed i deres årlige hotelindkøb og derefter tydeligt kommunikere forventninger og mål tilbage til de rejsende for at hjælpe dem med at træffe bedre valg.”