Annons:

Incitamentsrejser er blevet et konkurrenceparameter i kampen om talenter

Incitamentsrejser er ikke længere kun en ekstra bonus - de er blevet en konkurrencefordel i kampen om tiltrækning og fastholdelse af de dygtigste talenter, viser en ny undersøgelse foretaget af FCM Meetings & Events.

I en tid hvor løn, økonomisk tryghed og trivsel står øverst på ønskelisten hos mange jobsøgende, er incitamentsrejser* blevet et vigtigt værktøj for virksomheder i kampen om at tiltrække og fastholde de dygtigste kandidater. Det slår rapporten FCM Meetings & Events 2025 Global Trends, udarbejdet af FCM Meetings & Events, fast.

Blandt de adspurgte virksomheder tilbyder 41 pct af dem allerede incitamentsrejseprogrammer som en del af deres fastholdelsesstrategi, hvor især brancher som finans-, retail- og fødevareindustrien går forrest.

Et strategisk værktøj i HR og ledelse

Medarbejdere i Norden – særligt den yngre generation – vægter i stigende grad ikke-lønmæssige goder såsom oplevelser, frihed og meningsfulde relationer højt. Her kan incitamentsrejser give virksomheder en klar fordel ved at kombinere personlig anerkendelse med unikke, forretningsorienterede rejser.

Og det kan betale sig: Virksomheder, der integrerer oplevelsesbaseret motivation i deres rekrutterings- og fastholdelsesstrategi, oplever klare forbedringer i medarbejdertilfredshed, trivsel og motivation på arbejdspladsen.

– For topledere, der ønsker at styrke virksomhedskulturen, øge performance, fastholde talenter og skabe stærke teams, er det et godt udgangspunkt at inkludere et incitamentsrejseprogram i den overordnede strategi. Fordelene er oftest kvalitative snarere end kvantitative, siger Frits de Kok, EMEA General Manager, FCM Meetings & Events. Han fortsætter:

– Incitamentsoplevelser og rejseprogrammer øger engagementet, og 68 pct af virksomhederne oplever forbedret medarbejdermotivation og stærkere medarbejderrelationer som et resultat heraf. Med et større fokus på ‘bleisure’ end nogensinde før, er muligheden for incitamentsrejser blevet et reelt konkurrenceparameter i kampen for medarbejdere, der søger nye udfordringer.

Konklusionen er derfor klar:

– Ser vi fremad, står det klart, at virksomheders fremtidige vækst vil blive defineret af, hvor godt aktørerne formår at levere unikke og personlige oplevelser, fremme ansvarlige rejsevalg og designe events, der er tilgængelige og engagerende på alle niveauer. Virksomheder, der tilbyder kombinationen af forretningsmål og personlige oplevelser, vil derfor være bedre stillet i kampen om talenterne i 2025 og fremover, siger Frits de Kok til slut.

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.