Annons:

Krise hos SAS-leverandør – CityJet under restrukturering

SAS' underleverandør CityJet har ansøgt om restrukturering. Det irske selskab er i øjeblikket ansvarligt for tolv Bombardier CRJ900'ere, som SAS wetleaser – det vil sige leasinger med både besætning og drift. Skribent: Leif Holmkvist

CityJet er et irsk flyselskab, der har eksisteret i 30 år og er blevet omstruktureret to gange i den periode. Nu er det tid igen.

I 2018 stoppede virksomheden med at flyve under eget navn og gik helt over til at lease fly og besætninger. Tilbage i 2016 leasede SAS otte af CityJets CRJ900-fly. I dag har SAS mere end dobbelt så mange af de 90-sæders regionalfly leaset.

Under pandemien i 2020 aflyste CityJet alle flyvninger og omstrukturerede. Året efter var det SAS’ tur til at afvikle gældsbjerget. Men forholdet til CityJet forblev.

CityJet har hovedkvarter i Dublin, ledelse i London og base og vedligeholdelse i Kastrup med omkring 500 ansatte. Nogle af virksomhedens medarbejdere er også ansat i Stockholm.

CityJet, der leaser et halvt dusin større CRJ 1000-fly til Lufthansa og dets datterselskab Bussels Air, fusionerede med det spanske regionale flyselskab Air Nostrum i 2023.

I sidste uge blev CityJet tvunget til at søge gældsbeskyttelse og efterfølgende rekonstruktion fra Irlands højesteret. Om og i så fald hvordan virksomhedens krise vil påvirke SAS er stadig uklart.

– SAS er ikke operationelt påvirket, CityJet flyver som planlagt, siger Pia Herrera, SAS pressechef, til Travel News.

 

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.