Airbnb oplever tegn på svagere efterspørgsel på markedet og forbereder sig nu på nye væksttiltag. Under virksomhedens kvartalspræsentation den 1. maj kom det frem, at Airbnb fremadrettet vil fokusere kraftigt på kvalitetshoteller som et nyt vækstområde. Samtidig erkender virksomheden, at appetitten på rejser er aftaget noget efter pandemiboomet, især i USA, og at de er nødt til at gentænke deres tilgang for at få tingene i gang igen.
Øget fokus på luksushoteller og international vækst
Airbnbs medstifter og administrerende direktør, Brian Chesky, fortalte investorer, at international ekspansion og flere luksushoteller vil være nøgledrivere for yderligere vækst.
– Vi vil træde speederen i bund, og jeg tror, at international vækst vil være en af de største drivkræfter for at få os tilbage til tocifret vækst, sagde Chesky under præsentationen.
Flere kvalitetshoteller på Airbnb-platformen vil supplere virksomhedens traditionelle private indkvarteringstilbud. For at tiltrække flere hoteller har Airbnb allerede lanceret en kampagne, hvor gæster, der booker via virksomhedens hotelapp HotelTonight (opkøbt af Airbnb i 2019), får 10% af prisen tilbage som Airbnb-kredit.
Chesky pegede også på vækstmuligheder uden for hjemmemarkederne. Ifølge Airbnb voksede de såkaldte ekspansionsmarkeder mere end dobbelt så hurtigt som kerneregionerne (USA, Canada, Storbritannien, Frankrig og Australien) i første kvartal.
Tegn på svagere efterspørgsel på flere markeder
Baggrunden for den nye strategi er en klar afmatning i efterspørgslen på visse markeder.
– I USA har vi set svagere resultater, hvilket vi mener i høj grad skyldes generel økonomisk usikkerhed, udtalte virksomheden i sin kvartalsrapport for 1. kvartal 2025.
Tallene viser, at antallet af bookinger (overnatninger og oplevelser) globalt steg med 8 % i første kvartal, men uden for Nordamerika var væksten 11 %, hvilket tyder på, at det amerikanske marked er ved at aftage. Airbnb bemærker også, at kunder booker tættere på deres afrejsedato end før, hvilket tyder på forsigtighed. Finansdirektør Ellie Mertz fortalte på investorkonferencen, at mange gæster nu booker deres rejser i sidste øjeblik, hvilket betyder, at bookingvinduet er blevet kortere, et tegn der kan indikere øget usikkerhed blandt rejsende.