Siden integrationen af det gamle Alitalia, nu ITA Airways, flyver Lufthansa-gruppen under syv brands: Lufthansa, Swiss, Austrian, ITA, Eurowings, Discover Airlines og Brussels Airlines.
Sammen danner de en gigant med 105.000 ansatte, der i løbet af 1. kvartal opererede 205.000 flyvninger med 24 millioner passagerer, der rejste 70 milliarder sædekilometer.
Ledelsen er glad for, at kapaciteten er vokset med 5 procent på et år, men omkostningerne stiger endnu hurtigere, og så er bundlinjen i minus. I en situation, hvor ingen ved, hvordan efterspørgslen vil udvikle sig, er ekspansion en risikabel manøvre.
Omkostningsstigningerne tilskrives øgede trafikafgifter og inflation generelt, men gruppen har også ansat 4.000 nye medarbejdere i det seneste år, og tyskere er sjældent generte over for lønforhandlinger, sådan som Lufthansa oplevede sidste år, da strejker trak overskuddet ned.
I løbet af første kvartal havde Lufthansa-gruppen en omsætning på 66 milliarder danske kroner, en stigning på 4,7 milliarder danske kroner. Driftsomkostningerne steg kun med 3,4 milliarder, hvilket betød, at bruttoresultatet (EBITDA) forblev på et håndterbart tab på 700 millioner danske korner. Men efter nedskrivninger og nettofinansposter var tabet næsten 10 milliarder svenske kroner.
Det er dog opmuntrende, at den frie pengestrøm steg til næsten 6,8 milliarder danske kroner, og at både fragtflyvninger og koncernens tekniske tjenester viste voksende overskud.