Det viser de seneste tal fra brancheorganisationen ACI Europe. Frem for alt driver internationale rejsende væksten.
Men selvom stigningen kan tolkes som tegn på fortsat stabil efterspørgsel, er der underliggende tendenser, der indikerer ændringer i markedet.
Væksten i januar var primært drevet af en stigning på 8,3 procent i antallet af internationale passagerer. Indenrigsflytrafikken er dog væsentligt langsommere. Med en beskeden stigning på 2,7 procent er indenrigsflyvningerne stadig 12,5 procent under 2019-niveauet – et klart signal om, at markedet er under strukturelle ændringer.
De store lufthavne, der håndterer mere end 40 millioner passagerer om året, oplevede en gennemsnitlig vækst på 7 procent i januar sammenlignet med samme måned året før. Øverst på listen ligger Istanbul, som håndterede 6,4 millioner passagerer i løbet af måneden, efterfulgt af London Heathrow med 6,3 millioner – en stigning på 5,3 procent fra januar 2024. Paris Charles de Gaulle indtog tredjepladsen med 5,3 millioner passagerer, mens Adolfo Suárez Madrid-Barajas og Amsterdam Schiphol noterede sig henholdsvis 58,2 og 4 millioner.
For de mindre lufthavne er situationen mere fragmenteret. Regionale og små lufthavne, som håndterer færre end en million passagerer om året, rapporterede en gennemsnitlig vækst på 19,7 procent i januar. På trods af det er deres passagervolumen stadig 31,9 procent under 2019-volumen.
ACI Europe skriver, at en stor del af de mindre lufthavne endnu ikke er kommet sig helt over pandemien. Kun 46 procent af dem har formået at vende tilbage til deres tidligere niveauer.
At Europas lufthavne starter 2025 med vækst er et positivt signal for industrien. Men tallene afspejler også et marked i forandring, hvor de største lufthavne fortsætter med at styrke deres position, mens mindre aktører kæmper for at indhente det efterslæb.