Annonce:

Annonce:

Relanceret Thomas Cook har vokseværk

Thomas Cook navnet er nu i praksis genopstået, og har startet rejsesalg i både England og Belgien. Det verdenskendte varemærke med hjerte-logoet har senest lanceret rejser til ferieøen Madeira, i samarbejde med ferieøens turistorganisation.

Efter den spektakulære konkurs i efteråret 2019 blev resterne af den internationale rejsekoncern købt af kinesiske Fosun, som overtog kundekartotek, varemærker og logo. Fosun var i forvejen storaktionær i den krakkede rejsekoncern.

Nu har de kinesiske ejere relanceret Thomas Cook som en – primært online-baseret – rejsearrangør i England og Belgien. Samtidig bruges Thomas Cook-brandet på det kinesiske marked, hvor der åbnes dedikerede ”koncept-butikker” med salg både ferierejser og en række rejse-relaterede varer og serviceydelser.

Det nye Thomas Cook i England og Belgien sælger både direkte til ferierejsende, og gennem et netværk af agenter på de to markeder. Ifølge de oprindelige udmeldinger fra den relancerede rejsegruppe skulle Thomas Cook udelukkende fokusere på online-salg, men i dag bekræfter Thomas Cook UK at man også arbejder med konkrete planer om at åbne fysiske retail-butikker.

Den skandinaviske gren af den konkursramte Thomas Cook gruppe blev i oktober 2019 solgt til en investorgruppe med den norske hotelmagnat Petter Stordalen i spidsen. Det er uvist om Stordalens investorgruppe dengang fik indføjet betingelser om et nyt Thomas Cooks eventuelle entre på det nordiske marked. Men Fosuns overtagelse af Thomas Cook varemærket skete flere måneder efter at Stordalens investorgruppe havde købt den nordiske gren ud af konkursboet, og kilder tæt på Fosun-handlen vurderer, at de kinesiske ejere formentlig ikke har accepteret nogen geografiske eller årsmålsbetingede begrænsninger af, hvor Thomas Cook brandet kan bruges.

En synlig konsekvens på bl.a. det danske marked er, at Spies Rejser i denne uge offentliggjorde sit nye logo, der nu implementeres hos de nordiske rejsearrangører i Stordalens rejsekoncern, der også omfatter varemærkerne Ving og Tjäreborg samt charterflyselskabet Sunclass Airlines.

Til Jyllands-Posten sagde Spies-chefen Jan Vendelbo mandag: ”En så stor ændring af hele vores varemærkestrategi og ny identitet koster mange millioner at gøre. At male nye fly, det koster. Hvor meget det præcis kommer til at koste, får vi at se, for udviklingen er stadig i gang med hoteller og rejsemål, men det er et pænt tocifret millionbeløb, vi taler om”.

Vendelbo tilføjede, at ”Det er klart, at i en tid hvor man ikke tjener nogen penge og samtidig skal lave sådan en satsning, så skal man have nogen, der har lidt dybe lommer”.

Til britiske medier siger kommerciel direktør i Thomas Cook UK, Phil Gardner: ”Thomas Cook er et af de mest kendte varemærker indenfor rejser, og siden vores relancering har vi med glæde noteret, hvor mange destinationer der har henvendt sig for at samarbejde om at markedsføre ferierejser. Vi har etableret et team, der arbejder direkte med turistorganisationer og hoteller, for sammen at kommunikere direkte med vores kundekartotek”.

Ifølge Gardner er Madeira et oplagt partnerskab i denne vintersæson, fordi der fra England for øjeblikket er en ”åben rejsekorridor”, der gør det muligt for engelske ferierejsende at rejse på vinterferie til den portugisiske ferieø.

 

 

 

KOMMENTARER

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 KOMMENTARER ÖPPNA

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.