Annons:

Nye langdistancer er øverst på CPH’s liste

København Lufthavn er Skandinaviens største lufthavn, men for at den kan fortsætte væksten, kræver det flere lange ruter, mener lufthavnsdirektøren Thomas Woldbye.

Sidste år rundede Københavns Lufthavn 30 millioner passagerer, og flere forventer, at tallet holder ved i år til trods for SAS-strejken og konkurserne fra WOW Air og Primera Air.

– Det er lykkedes os at skabe en hub her i København, der passer både til short-haul og long-haul, lavprissegmentet, hybridselskaber og fullserviceflyselskaber.

– Men 41 lange ruter er ikke et slutmål. Vi vil tiltrække flere lange ruter, så passagerer i Danmark, Sverige, Norge, Tyskland, Polen og Baltikum hellere vil flyve via Kastrup end Frankfurt, Amsterdam eller London, sagde Thomas Woldbye for nylig i et interview med siden Routes.

Og netop de lange ruter er motoren for udviklingen. Ser man på Københavns Lufthavns mest trafikerede ruter til og fra København ligger Stockholm, Oslo og London i toppen. At den norske og svenske hovedstad tilhører top tre viser, at Københavns Lufthavn er en stor transitlufthavn for vores nabolande. Det skriver flygtorget.se.

SAS har allerede lanceret en rute til Los Angeles fra det nye år, som bliver rykket fra Stockholm til Københavns Lufthavn. Derudover har Canadian Air Transat åbnet en rute fra Montreal til den danske hovedstad. Men ifølge den svenske luftfartsside mangler Københavns Lufthavn stadig ruter til nogle af de mest populære destinationer. Destinationerne svarer til dem, som Arlanda også stræber efter:

Seoul
Johannesburg
Vancouver
Seattle
Ho Chi Minh City
Manila
Mumbai

Kommentarer är stängda.

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.