Annonce:

Annonce:

Tidligere Transportminister: Oplysninger er ”alarmerende”

Venstres luftfartsordfører i folketinget kalder nye oplysninger om overhørt sikkerhedsrisiko i Københavns Lufthavn for ”enormt belastende for lufthavnen”, og vil have transportminister Benny Engelbrecht i samråd om sagen.

”Det er alarmerende oplysninger, at lufthavnens eksperter har sagt stop, og så har man bare fortsat. Det er enormt belastende for lufthavnen, at man nu kan sætte spørgsmålstegn ved, om det er sikkerhedseksperterne eller ledelsens øvrige interesser, der afgør, om flytrafikken kan fortsætte”.

Sådan siger Folketingsmedlem og Luftfartsordfører for partiet Venstre, Hans Christian Schmidt, til dagbladet Politiken.

Han vil nu indkalde den nuværende transportminister, Benny Engelbrecht (S) til samråd for at få historien yderligere belyst. Det sker efter at Politiken i en artikelserie søndag kunne fortælle, at lufthavnsledelsen har trodset advarsler fra lufthavnens egne eksperter i flyvesikkerhed, og i en uge i september 2019 holdt lufthavnen åben for trafik, selvom den – ifølge eksperterne – skulle have været akut nedlukket.

Også ordførerne for Radikale Venstre og Konservative tilslutter sig kravet om et samråd med transportministeren.

Ledelsen i lufthavnen lod i september 2019 flytrafikken fortsætte, selv om ansatte eksperter ville have den lukket. Baggrunden var, at der var fundet løsrevne banelys på start- og landingsbaner ved mindst fire lejligheder op til 14. september 2019. Et banelys vejer omkring 8 kilo og kan, hvis det rammer et fly, forårsage et havari.

Ifølge lufthavnens egne eksperter var der tale om en ”livsfarlig situation” i mindst 5-7 dage efter 19. september 2019. Ifølge Politiken, som har researchet historien, rejste i denne periode cirka 560.000 passagerer gennem lufthavnen.

Da Politiken i første omgang omtalte historien om de løsrevne banelys i 2019, blev der afholdt et lukket samråd om sagen i Folketingets Transportudvalg. I den forbindelse skrev lufthavnsledelsen til Trafikstyrelsen, at det hele tiden havde været sikkert at fortsætte flytrafikken. Men den oplysning var i lodret modstrid med vurderingen fra lufthavnens egne eksperter, og dermed fik Folketinget ikke at vide, hvordan eksperterne vurderede sikkerhedsrisikoen ved de ødelagte banelys.

Til Politiken siger Hans Christian Schmidt: ”Den her sag har mindst to spor. Et er, at man fortsætter flytrafikken, selvom de bedste eksperter fraråder det. Noget andet er, at man fratager Folketinget den oplysning. Det er desværre en helt forfærdelig måde at opføre sig på som lufthavn”.

Han tilføjer: ”Det er muligt, at ledelsen i lufthavnen vurderede, at man kunne fortsætte, men så kunne de jo have været ærlige og skrevet til os, at det i øvrigt var i strid med eksperternes advarsler. Det ville jo nok ikke se så godt ud, men jeg bryder mig meget lidt om, at man holder oplysninger tilbage for Folketinget”.

KOMMENTARER

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 KOMMENTARER ÖPPNA

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.