Annonce:

Annonce:

Svenske myndigheder til SAS: Millionbøder om syv dage

Tålmodigheden med SAS’ langsomme tilbagebetaling af annullerede flybilletter er endegyldigt sluppet op i Sverige.

Det er det svenske forbrugertilsyn, Konsumentombudsmannen, der nu varsler bøder til SAS, hvis selskabet ikke får bragt orden i tilbagebetalingerne af de tusindvis af flybilletter, der blev annulleret som følge af Corona-nedlukningerne af flytrafikken i foråret.

SAS skal bringe orden i tilbagebetalingerne inden syv dage. Ellers vil Konsumentombudsmannen pålægge selskabet bøder på 1 million SEK per måned, selskabet forsinker tilbagebetalingerne.

SAS har hidtil forklaret de forsinkede tilbagebetalinger med, at den administrative arbejdsbyrde ved at håndtere de mange tilbagebetalinger er voldsom, og oplyst, at man gennemfører tilbagebetalingerne ”så hurtigt som muligt”.

Den forklaring er imidlertid blevet antastet fra forskellig side, blandt andet fordi SAS selv har bremset for automatiserede tilbagebetalinger, som andre flyselskaber ellers har benyttet i stort omfang. Også blandt danske rejsebureauer med tilgodehavender, har denne kritik været fremført.

I Danmark modtog SAS i midten af oktober en besked fra Transport- Bygge- og Boligstyrelsen om at bringe orden i tilbagebetalingerne inden 30 dage. Den ansvarlige styrelse oplyste dengang, at man vil overveje en politianmeldelse mod SAS, hvis fristen ikke overholdes.

SAS har aldrig officielt kommenteret rygterne om, at de forsinkede tilbagebetalinger skyldes en presset likviditet i selskabet på grund af Corona-krisen, og det massive omsætningstab, der har været en konsekvens af nedlukningerne.

KOMMENTARER

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 KOMMENTARER ÖPPNA

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.