Lavprisselskabet Ryanair har præsenteret et underskud efter skat på 306 mio. Euro – små 2,3 mia. danske kr., og det overrasker korpset af internationale luftfartsanalytikere. Ifølge Bloomberg var der ventet et mindre underskud på højest 275 mio. Euro.
Ifølge Ryanair selv faldt passagertallet med 78% i forhold til samme kvartal i 2019, hvor man da også kunne præsentere et overskud p 88 mio. Euro. Det irske flyselskab oplyser, at man stadig er i gang med sparetiltag, der skal tilpasse kapacitet og drift til forholdene under Covid 19 pandemien, og samtidig benytter Ryanair anledningen til, igen, at lange ud efter konkurrenterne.
Således betegner Ryanair støtten til flyselskaber som Lufthansa, SAS, KLM/Air France og Alitalia som ”ulovlig”. Og blandt andet de danske og svenske hjælpepakker til SAS vil, hævder Ryanair, blive indbragt for EU-domstolen.
Trods det, Ryanair betegner som ”unfair konkurrencevilkår på tværs af EU”, bekræfter det irske lavprisselskab dog, at man står godt rustet i kampen om markedsandele, også under pandemien. Ryanair understreger således, at man med omkring 3,5 mia. GBP i likvide midler har et stærkt finansielt beredskab, ligesom man venter at tilpasninger i EU-flyselskabernes kapacitet i år vil skabe nye vækstmuligheder for netop Ryanair.
Vækststrategien understreges af, at Ryanair så sent som i december afleverede en bestilling til amerikanske Boeing på yderligere 75 Boeing 737 MAX fly i en særlig lavprisversion. Det bringer ordrelisten fra Ryanair op på i alt 210 fly i bestilling.