Annonce:

Annonce:

Ryanair afviser passagerer som tidligere har søgt charge back

Ryanair bliver beskyldt for at afvise passagerer, der under pandemien fik refunderinger via kreditkortselskaberne, i at tage nye flyvninger i år - medmindre de returnerer deres pengene.

En undersøgelse foretaget af MoneySavingExpert (MSE) har vist, at passagerer, der søgte refusion fra deres kreditkortudbyder, har stået over for sidste øjebliks krav på op til £600, hvis de ville ombord på et Ryanair-fly. Det skriver The Guardian.

Under pandemien fortsatte Ryanair med at flyve mange af sine ruter, selvom de fleste passagerer faktisk var forhindret i at rejse på grund af regeringens rejsevejledning. Flyselskabet nægtede efterfølgende at refundere passagerer, der ikke var i stand til at rejse , hvilket fik mange til, med succes, at søge tilbageførsler, de såkaldte charge backs, fra deres kreditkortselskab, især American Express.

Tre af disse passagerer, der foretog nye bookinger med Ryanair til rejser senere i år, har fået at vide, at de kun kan flyve Ryanair igen, hvis de returnerer det tilbagebetalte beløb. En passager fik dette ultimatum blot få timer før de skulle flyve. MSE kender til mindst to tilfælde, hvor Ryanair har krævet refusion på mellem £400 og £630. MSE oplyser, at de har set snesevis af lignende sager på deres forbrugerforum samt sociale medier.

Ryanair forsvarer sig med, at de altid har været en “no-refunds airline”, og når flyvningen blev gennemført, så giver Ryanair’s generelle vilkår og betingelser dem mulighed for at afvise refundering. I maj sidste år rapporterede MSE, at nogle medarbejdere i Ryanair havde truet med at sortliste passagerer, der brugte charge back til at få en refusion – noget flyselskabet nægtede dengang.

En Ryanair-talsmand sagde: ”Ryanair flyvninger, der gennemføres refunderes ikke, dette er tydeligt beskrevet i Ryanairs fenerelle vilkår og betingelser, som kunden godkendte på tidspunktet for reservationen. Disse fastslår, at vi kan nægte at transportere passagerer, hvis de skylder os penge i forbindelse med en tidligere flyvning, f.eks hvis en betaling er blevet afvist eller tilbageført. ”

KOMMENTARER

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 KOMMENTARER ÖPPNA

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.