Annonce:

Annonce:

Norwegian: Skal finde ordning med kreditorer inden 18. januar

Selvom Norwegian i næste uge får forlænget en konkursbeskyttelse, skal flykoncernen allerede i midten af januar have aftale på plads med kreditorer og panthavere i flyflåden.

Om én uge, den 7. december, møder repræsentanter fra lavprisselskabet Norwegian igen frem i retten i Dublin, hvor flykoncernen ønsker en forlængelse af den konkursbeskyttelse – ”examiner” ordning – som i forrige uge blev givet til tre irske datterselskaber. Samtidig ønsker Norwegian ordningen udvidet til også at omfatte selve moderselskabet, som ”tilknyttet part”.

Ifølge både analytikere og Norwegian selv er det sandsynligt, at retten giver flykoncernen den ønskede beskyttelse, og dermed vil Norwegian være beskyttet mod en konkurs frem til april 2021. Det forudsætter dog, at Norwegians advokater på retsmødet kan fremlægge en rekonstruktionsplan, som retten vurderer kan gennemføres.

Og allerede senest 60 dage efter at den irske domstol gav den første konkursbeskyttelse, nemlig den 18. januar 2021, skal Norwegian fremlægge en aftale med kreditorer og panthavere i den 140 fly store flåde, hvor långivere og leasingselskaber accepterer de vilkår, Norwegian må lægge frem i sin ventede redningsplan for koncernen.

Den nye deadline fremgår af den revisor-rapport fra Deloitte, Norwegian fremlagde på det første møde i retten, da man søgte konkursbeskyttelsen.

Rapporten henviser til ”Cape Town konventionen”, som er en international aftale fra 2001, som regulerer rettighederne for panthavere i fly. Ifølge denne konvention, fremgår det af rapporten, skal flyselskabet inden 60 dage kunne fremlægge en aftale med panthaverne om leasingaftaler og tilbagebetaling af pantsikrede lån. Hvis Norwegian ikke kan opnå sådan en aftale med alle panthavere, skal flyene returneres.

Norwegians flyflåde består i dag f 140 fly, hvoraf de 85 er leaset mens de øvrige 55 fly er ejet, men belånt med pant i de enkelte fly. Ifølge selskabet selv er det planen at flåden skal reduceres betydeligt i forbindelse med en rekonstruktion. Men koncernen ønsker selv at kunne beslutte, hvilke fly man i givet fald ønsker bevaret i en fremtidig flyflåde.

Ifølge det norske erhvervsmedie E24 har særligt et enkelt leasingselskab tidligere været tilbageholdende med at deltage i redningsforsøg af den norske lavpriskoncern. Det amerikanske Aviation Capital Group, der har to fly på leasingkontrakt med Norwegian anlagde tidligere i år sag mod selskabet med krav om betaling af i alt 57 mio. NOK i renter; En sag hvor et Norwegian-datterselskab ved en engelsk domstol blev dømt til at betale hele beløbet i starten af november.

Aviation Capital Group ejes i øvrigt af to japanske finans- og handelskoncerner som igen har den norske Oljefondet som storaktionær, beretter E24.

KOMMENTARER

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 KOMMENTARER ÖPPNA

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.