Annons:

Flydirektører raser over ny dronekorridor: Helt ”gak” og meget arrogant

Trafikstyrelsen kritiseres fra flere sider for indførelsen af en såkaldt dronekorridor over et stort område på Fyn. Korridoren kan ultimativt betyde ændringer i fartplaner og omsætningstab for selskaberne. Kontorchef i styrelsen hr personlige, økonomiske interesser i droneflyvningen.

Ejeren af Nordic Seaplanes, der flyver mellem Århus og Københavns centrum med et vandfly, protesterer nu offentligt mod indførelsen af en såkaldt dronekorridor på Fyn. Korridoren er et ”reserveret luftrum”, som dedikeres til droneflyvning, og for at undgå hændelser, hvor droner og fly kommer i nærkontakt, skal flyene flyve udenom korridoren.

For Nordic Seaplanes vil det betyde omfattende ændringer i fartplanen at skulle flyve en stor omvej mellem Århus og København, og i sidste ende kan det medføre, at nogle flyafgange helt må aflyses.

Særligt et høringssvar fra Trafikstyrelsen, hvor styrelsen skriver, at ” om nødvendigt må man undlade at flyve” frustrerer ejeren af Nordic Seaplanes, Lasse Rungholm. Til Berlingske siger han: ” Vi skal igennem det område ti gange om dagen lige nu, og vi er ved at udvide til op mod tyve. Styrelsen siger, at vi bare kan lade være med at flyve. Men jeg kan da ikke bare sige til mine passagerer, at jeg alligevel ikke lige kan flyve den dag, for nu flyver de med droner, og skal vi udenom, skal vi lægge hele fartplanen om på de dage”.

Rungholm tilføjer: “Så meget kan jeg ikke bare lade være med at flyve. Det har stor betydning for min virksomhed. Vi har en hel virksomhed, der er afhængig af at kunne flyve i det område rutinemæssigt. Det er helt gak, at man bare forventer, at vi holder op. Det er det største område, man har afspærret nogensinde, og der er slet ikke blevet lyttet til kritikken. Det hele er meget kluntet udført.”

Trafikstyrelsens beslutning om at indføre dronekorridoren har været sendt i høring hos alle berørte parter, og i løbet af høringsperioden er der indkommet en række kritiske svar. Uvildige eksperter har således kritiseret den kontorchef i styrelsen, hvis afdeling står fadder til dronekorridoren, for at være inhabil. Ifølge eksperterne skyldes kontorchefens manglende habilitet, at han har økonomiske interesser i droneflyvning, og derfor kan drage økonomisk fordel f, at dronekorridoren etableres.

Udover Nordic Seaplanes har også Copenhagen Air Taxi kritiseret beslutningen om dronekorridoren. Selskabets direktør, Kenneth Arly Hansen, siger til Berlingske, at styrelsen optræder ”på en meget arrogant måde”, og tilføjer at beslutningen, hvis den gennemføres, vil få store konsekvenser for Copenhagen Air Taxi, som bl.a. uddanner piloter.

”Der er slet ikke taget hensyn til alle høringssvarene. Dem har man blot afvist” siger han.

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.