Annons:

Thai Airways i krise

I et kriseår for international luftfart er Thai Airways nu også i fare for at bukke under.

For nylig bad Thai Airways’ administrerende direktør, Sumeth Damrongchaitham, de ansatte om at arbejde sammen om sparinger. Uden besparelserne er virksomheden i fare for at lukke driften, mener han.

– En løsning kan stadig indføres, men der er ikke meget tid, sagde han ifølge Bangkok Post i et møde med personalet.

Thai Airways har også udsendt en pressemeddelelse, hvor de præciserer, hvor vigtigt det er at skære ned på omkostningerne, men at der ikke er nogen umiddelbar fare for konkurs.

I meddelelsen forklarer han, hvordan Thai Airways har mistet sin position som markedsleder på en række tidligere rentable ruter i det nordlige Thailand, hvor lavprisaktører nu dominerer.

– Konkurrencen er benhård. Thai er virkelig i en krise, sagde Damrongchaitham og tilføjede, at “alle vil dø, hvis skibet synker,” skriver avisen.

I begyndelsen af ​​august rapporterede flyselskabet et underskud på 6,44 milliarder baht, omkring 1,5 milliarder kroner, for første halvdel af året. Det blev delvist begrundet af et fald i omsætningen på ti procent. Ifølge virksomheden skyldes de økonomiske problemer en aldrende flåde og en stærk baht, som giver færre turister i Thailand. Direktøren vil nu reducere ledelseslønningerne og ikke opbevare mere mad og drikke end nødvendigt.

Thai Airways blev grundlagt i 1960 som et samarbejde mellem SAS og det nationale luftfartsselskab Thai Airways Company. På det tidspunkt ejede SAS 30 procent af virksomheden men blev købt ud i 1977.

Den thailandske stat ejer nu 51 procent af aktierne, mens resten handles på Bangkok-børsen.

Situationen i Thai Airways er kun en ud af en lang række kriseramte flyselskaber hidtil i år.

Nogle af årsagerne

* Lavprisselskaber har i årevis skabt problemer for de traditionelle flyselskaber.
* Prisen på flybrændstof har været omkring 80 dollar pr. tønde i løbet af året sammenlignet med omkring 60 dollar for et år siden og 120 dollar pr. tønde for fem år siden.
* En styrket dollar gør brændstof relativt dyrere for alle, der sælger billetter i andre valutaer. Med andre ord oplever amerikanske flyselskaber ikke et højt prishop på brændstof.

– Det sidste kvartal af året plejer at give flere konkurser, når vinteren nærmer sig den nordlige halvkugle, fortæller IBA-chef Phil Seymour til Reuters.

Kommentarer är stängda.

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.