Ifølge Singapores civile luftfartsmyndighed (CAAS) vil gebyret gælde for billetter solgt fra 1. april 2026 og for afgange fra Singapore fra 1. oktober 2026. Passagerer, der kun rejser gennem Singapore, er ikke berørt. Dette rapporteres blandt andet af Economic Times.
Gebyrets størrelse afhænger af rejsens længde og kabineklasse. Economy- og premium economy-passagerer betaler mellem 5 kr. for korte ture inden for Sydøstasien og 52 kr. for flyvninger til USA. Business- og førsteklassespassagerer betaler op til fire gange mere, det vil sige op til 200 kr. Fragtflyvninger er også dækket, hvor gebyret beregnes efter vægt.
De indsamlede penge vil gå til centralt indkøb af SAF, som normalt er fremstillet af spildolier eller landbrugsbaserede råvarer. Singapore sigter mod, at SAF skal udgøre mellem 3 og 5 procent af alt jetbrændstof inden 2030. CAAS siger, at lavere brændstofomkostninger har gjort det muligt at holde gebyret under tidligere prognoser på omkring 15-80 DKK.
Changi Lufthavn, et af verdens største luftfartsknudepunkter, forventes at have et rekordår med mere end 68 millioner passagerer, mere end toppen før pandemien i 2019.
Den Internationale Luftfartsforening (IATA) siger, at SAF-produktionen fordobledes sidste år, men stadig kun udgør 0,3 procent af verdens jetbrændstof.
Singapore-initiativet falder sammen med COP30 i Brasilien, hvor næsten 200 lande forhandler om nye klimaforanstaltninger.