Annons:

Nu mærker hoteller og restauranter ændret forbrugeradfærd

Mange spisesteder oplever, at kunderne er mere tilbageholdende, og ligeså beretter landets overnatningssteder om, at gæsterne holder igen, viser HORESTAs nye medlemsanalyse.

Restaurantbranchen har længe nydt godt af mange gæster, og ligeså har værelserne på landets overnatningssteder været fyldt godt op. Men en ny analyse blandt HORESTAs medlemmer viser, at virksomhederne nu oplever mere tilbageholdende forbrugere.

”Forbrugerne har fået færre penge mellem hænderne, og det mærker branchen nu. Mange af hotellerne og restauranterne har ellers nydt godt af høj omsætning siden genåbningen i februar, som har været medvirkende til at betale forretningernes voksende regninger,” siger Jeppe Møller-Herskind, kommerciel direktør i HORESTA.

78 pct. af hotellerne og restauranterne i analysen svarer, at de i mindre, nogen eller høj grad oplever, at gæsterne er blevet mere tilbageholdende. Kun 2 pct. oplever en stigning i forbrugernes købelyst.

Jeppe Møller-Herskind understreger dog, at 2022 har været et godt år for de fleste af branchens virksomheder indtil nu, og han har fortsat stor tro på fremtiden, selvom første kvartaler af 2023 må forventes at blive svære.

”Selvfølgelig er det bekymrende, når gæsterne bruger færre penge, men det er ikke sådan, at alarmklokkerne buldrer. Tre ud af fire HORESTA-medlemmer tjener penge lige nu, og det skyldes blandt andet, at pandemien har skærpet indtjeningsfokusset hos mange af branchens virksomheder. Desuden har coronaens nedlukninger medført, at danskerne bestemt ikke vil undvære de gode oplevelser på for eksempel hotel, i forlystelsespark eller på restaurant. Så vil de hellere skrue ned for andre poster af husholdningsbudgettet, viser alle tal,” siger Jeppe Møller-Herskind.

Han tilføjer desuden, at flere virksomheder lige nu kigger ind i at ansætte end at afskedige, hvilket ses som et tegn på en grundlæggende optimisme.

”Selvfølgelig er virksomhedernes fokus på at nedbringe udgifter, men det er i lige så høj grad på at sikre, at produktet står knivskarpt, og at man har de rette medarbejdere til at yde service på et højt niveau. Når et flertal går med tanker om at rekruttere, så er det jo et tydeligt bevis på, at der stadig er dele af branchen, hvor aktiviteten er på et rigtig godt niveau,” siger HORESTAs kommercielle direktør, Jeppe Møller-Herskind.

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.