Annons:

HORESTA og Miljøstyrelsen har undersøgt gæsternes affaldsvaner

Hvad sker der egentlig med gæsternes affald? Og hvorfor ender en del af det ved siden af skraldespanden eller fejlsorteret? Det har Miljøstyrelsen og HORESTA fået undersøgt.

Miljøstyrelsen har i samarbejde med HORESTA afsluttet et projekt, der kortlægger gæsters adfærd i forbindelse med bortskaffelse af affald i det offentlige rum og gæsteområder – med særligt fokus på plastikaffald.

Formålet har været at understøtte hotel- og restaurationsbranchen i deres arbejde med i højere grad at sortere til genanvendelse og reducere forbruget af engangsplastik emballage.

”Vi skal genanvende mere og smartere, og hvis vi skal i mål i vores erhverv, så er gæsterne fuldstændig afgørende. Derfor har dette projekt været vigtigt for HORESTA, og vi ser frem til, at konklusionerne bliver løftet videre i Miljøstyrelsens fremadrettede arbejde. Vores fokus er, at affaldssortering ikke bliver en belastning af driften ude i erhvervet, så det skal være nemt for både virksomheder og forbrugere,” siger Mikal Holt Jensen, miljøchef i HORESTA.

Projektet har fulgt forbrugeren og undersøgt deres adfærd i gæsteområder og offentlige rum. Flere HORESTA-medlemmer har bidraget i undersøgelsen samt afprøvningen, og det har genereret en masse viden om, hvorfor gæsterne ikke altid rammer den rigtige spand, når de står med fx take-away emballage i hånden.

Konkret har projektet identificeret en række barrierer for, at gæsterne sorterer affald korrekt. Og små ting kan gøre en forskel – for eksempel affaldsspandens udformning, men også tvivl om korrekt sortering hos forbrugeren spiller en afgørende rolle.

Projektet har primært fokuseret på engangsemballage af plastik og er udarbejdet som et led i at understøtte sektorsamarbejdet med hotel- og restaurationsbranchen som var nedsat i regi af Plastikhandlingsplanen.

HORESTA har været sekretariat for sektorsamarbejdet, og virksomheden Transition har været udførende på projektet.

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.