Annons:

Han vil tredoble turismen til Qatar

Travel News udsendte i Qatar møder Qatar's Craig Upshall i Whisky Bar på MSC World Europe. Jeg har taget pænt tøj på, for at møde en så magtfuld person. Han kommer i shorts og en polotrøje. Der er en flaske iskold vand med bobler på bordet, og så begynder jeg at stille mine spørgsmål.

“Hvorfor skal du rejse til Qatar? Det er klart at du under ingen omstændigheder må sammenligne Qatar med Dubai.”

Craig Upshall er blevet ansat af Qatar Tourism i maj sidste år. Han er en af dem, der vil gøre Emirens vision 2030 til virkelighed. Det er ingen små mål, som landets leder sætter til rejsebranchen. Antallet af årlige turister skal stige fra 2 til 6 mio. Turismens andel af BNP skal stige fra 6 til 12%. Turisterne skal bruge tre gange flere penge, når de er i Qatar. Antallet af ansatte i turistindustrien vil blive fordoblet. Målene blev sat under den boykot, som resten af den arabiske verden startede mod dem i 2017.

Qatar skal også forbedre sig inden for områder som uddannelse og sundhed. Målet er naturligvis at komme væk fra dens olie- og gasafhængighed. På lidt over 20 år er en ørken med sand blevet omdannet til noget der bringer tankerne over på Manhattan. Overalt er der nyanlagte 6 sporet motorveje og mellem dem i byens centrum skinnende grønne græsplæner.

“Jeg kan ikke sige hvor meget turisterne bruger i dag, men tallet vil være stigende. Det er godt med klare mål” siger Craig Upshall.

Hans fokus er primært rettet mod krydstogtsturismen og gæster fra Nordeuropa. Ca. 10% af de besøgende i dag, kan knyttes til krydstogtsindustrien.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi har lige bygget en ny terminal, som vi er meget stolte af. Det vil være et mødested, ikke kun for turister. Der er allerede et kunstgalleri i bygningen og snart åbner yderligere faciliteter.

De største kilder for turisme til Qatar er Saudi Arabien og de andre lande i Mellemøsten. Når Corona begrænsningerne løftes kommer de også fra Indien og Kina. Men Craig Upshall ser naturligvis også Europa og især de nordlige lande som et vigtigt marked.

“Den 1. november var alle Corona begrænsningerne væk. Nu afholder vi først verdensmesterskabet i fodbold, når det er overstået, bliver det visumfrit for 95 lande at rejse til Qatar. Vi ønsker at flere krydstogtselskaber skal vende rundt her, men det fungerer også med regelmæssige stop. Selvfølgelig ønsker vi, at så mange mennesker, som muligt skal stå af skibet her. Krydstogtselskaberne ønsker dog, at de skal bruge deres penge ombord” siger Graig Upshall og smiler.

Under VM ville kun de besøgende med fodboldbilletter får indrejse til landet, men nu er deres familier også velkomne. F.eks. bliver skibet, som vi sidder på, fyldt med britiske fodboldkvinder. I alt har MSC tre skibe, der fungerer som et flydende hotel, på Quay i Doha under verdensmesterskabet.

Der er ikke så meget “Bling Bling” her. Det ses meget mindre på overfladen. Du kan lande og være på stranden inden for 1 time. I Dubai skal du køre i bil i timevis. Vi investerer meget mere i kultur. Der er fantastiske museer om arabisk kunst. Qatar er mere ægte.

Og selv dem der ikke har så tyk en tegnebog er også velkomne.

“Det er overkommelig luksus. Et femstjernet hotel her er ikke så dyrt som i Dubai. Jeg elsker Dubai, min bror bor der og jeg har været der mange gange, men dette er noget andet” siger Craig Upshall og nikker så budskabet går ind.

Han ønsker ikke at kommentere den poliske situation i Qatar og Mellemøsten overhovedet. “Jeg arbejder med turisme og taler om det. Resten overlader jeg til dem der beslutter det” Han er dog overbevist om, at verdensmesterskabet vil sætte verdens spotlys på den lille nation, der for det meste består af sand og er på omtrent på samme størrelse som Sjælland.

“Der kommer 1,2 mio. mennesker og mindst 3 mia. vil se kampene på TV. Der er opbygget studier med udsigt over den gamle Souk. Det er et fantastisk udstillingsvindue, der varer i fire uger. Vi håber selvfølgelig, at folk vil komme tilbage” siger Craig Upshall.

En stor annoncør under VM er Qatar selv. Budskabet til milliarder af tv-seere vil være “Feel Move”.

En anden stor sponsor under VM vil være Budweiser. Deres øl vil være tilgængelig i alle fanparker, som lige nu finpudses inden fansenes ankomst. Når vi går rundt, ser vi mest bygningsarbejdere, men efter sigende skulle tilhængere fra Bolivia og Argentina allerede være her.

Q

Qatars internationale lufthavn Hamad, er et af de store kundepunkter i luftfarten. Qatar Airways flyver til 150 destinationer og hvert år passerer 40 mio. mennesker gennem lufthavnen, som er blevet valgt af Skytrax som den bedste i verden. Hvorvidt dette er sandt, ved jeg ikke, men en ting er sikkert, det er en kæmpe lufthavn. Den får Arlanda og Kastrup til at virke små og ja intime.

Craig Upshall er selvfølgelig meget tilfreds med Finnairs samarbejde med Qatar og, at du nu kan flyve direkte fra både København og Stockholm direkte til Doha året rundt. Mange af de nordiske rejsende stopper også her på vej til Maldiverne, Sydafrika og Tobago.

“Mit job handler om at få flere mennesker til at blive her i et par dage” siger Craig Upshall.

 

 

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.