Annons:

Gør det frivilligt at tage imod kontanter

Det er frivilligt for gæsterne, hvordan de ønsker at betale på landets hoteller, restauranter og cafeer. Derfor bør det også være frivilligt for virksomhederne at vælge, hvordan de tager imod betaling.

I følge en pressemeddelelse mener HORESTA at det, efter en afgørelse fra Forbruger- ombudsmanden, som resulterede i en bøde på 40.000 kroner til en cafékæde,  skal være frivilligt at vælge hvordan de tager imode betaling

”Man skal selvfølgelig følge landets love. Men vi forstår til fulde frustrationen over, at det i 2022 stadigvæk er et lovkrav, at virksomheder skal tage imod kontanter. Kravet er håbløst forældet i en tid, hvor selv betaling til det offentlige er digitaliseret”, siger Jeppe Møller-Herskind, der er kommerciel direktør i HORESTA.

Han understreger, at HORESTA ikke taler for at afskaffe kontanter i samfundet, men at det bør være muligt for enkelte virksomheder at vælge dem til og fra.

I Sverige er det for længst blevet frivilligt for hoteller og restauranter, om de vil tage imod kontanter.

”Nogle vil sige, at kontanter ikke kan være den store byrde for branchen, for det er jo ganske få, der bruger dem. Men det er en helt forkert slutning. Det er enormt besværligt og dyrt. For mange ville det være en besparelse at kunne sige nej til kontanterne, selv om det kunne få enkelte gæster til at gå et andet sted hen”, siger Jeppe Møller-Herskind.

Han understreger, at det også handler om at sikre et trygt arbejdsmiljø for medarbejderne.

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.