Resultaterne tyder på, at efter to år med en global pandemi, værdsætter folk rejser og personlig tid mere end nogensinde. Samtidig er rejsende begyndt at tilpasse sig realiteterne i COVID-19, placerer flexrejser øverst på deres prioritets liste og fokuserer målrettet på at rejse. Rapporten understreger industriens robusthed og afslører, hvordan rejseselskaber kan tilpasse sig for at opnå en konkurrencefordel i dette hurtigt udviklende miljø.
“Rejser oplever et modsætningernes år, da folk planlægger formålsdrevne rejser, værdsætter ferietid mere og øger deres investering i unikke oplevelser,” sagde Ariane Gorin, præsident, Expedia for Business. “Alligevel forbereder rejsende sig selv på mulige rejseændringer, da COVID-19 fortsætter, og de vil have en række muligheder lige ved hånden. Rejseselskaber, der prioriterer sikkerhed og velvære, innovative løsninger og gennemsigtig kommunikation, vil være de klare ledere, når hele branchen skifter fra overlevelse til efterspørgsel og vækst.”
Der vil være en stigning i rejser med personlig velvære. Pandemien fik folk til at reflektere over vigtigheden af at tilbringe tid med familien og bevare deres eget personlige velbefindende. De fleste mennesker (81 %) planlægger at tage på mindst én ferie med familie og venner i løbet af de næste seks måneder, hvor mere end tre fjerdedele (78 %) udtrykker interesse for hyppige korte ture.
Over halvdelen af de adspurgte (59 %) er villige til at betale flere gebyrer for at gøre en rejse bæredygtig, og 49 % ville vælge en mindre overfyldt destination for at reducere virkningerne af overturisme.
Den fulde rapport kan downloades her.