Delta Air Lines ruller et nyt AI-drevet prissystem ud, udviklet af det israelske teknologifirma Fetcherr. Ambitionen er, at teknologien skal bruges på 20 procent af selskabets amerikanske ruter inden udgangen af 2025. I øjeblikket bruges systemet på omkring 3 procent af indenrigsflyvningerne. Dette rapporteres af Reuters.
Systemet analyserer store mængder markedsdata i realtid – såsom bookingtendenser, konkurrence og efterspørgsel – for at fastsætte billetpriser. Ifølge Delta er det en mere automatiseret version af traditionel dynamisk prisfastsættelse. Men tre demokratiske senatorer, herunder Ruben Gallego og Mark Warner, har nu skarpt kritiseret modellen.
De mener, at teknologien kan bruges i praksis til at identificere passagerernes smertetærskel – det vil sige den højest mulige pris, de er villige til at betale – og opkræve i overensstemmelse hermed. Gallego skriver på X (tidligere Twitter):
“Dette er ikke fair prisfastsættelse – det er aggressivt over for forbrugerne. Jeg vil ikke lade dem slippe afsted med det.”
Senatorerne kræver nu gennemsigtighed i, hvilken type data Delta bruger, hvordan AI-modellen trænes, og hvilke sikkerhedsforanstaltninger der er på plads. Delta svarer, at teknologien ikke bruger personoplysninger eller skaber individuelle prisniveauer, men at den samme pris vises til alle kunder i den samme kanal.