I 2024 fremhævede Hotels.com en vigtig tendens: en bevægelse mod mindre konventionelle rejsemål, hvor et klart flertal (68 %) af danskerne sagde, at de sandsynligvis ville besøge et afstikkelsesmål på deres næste rejse.
Denne tendens til at vælge destinationer udenfor de gængse turistruter har medført en markant stigning i interessen for Østeuropa på Hotels.com, hvor danske søgninger efter Rumænien og Albanien er steget med hele 65 % på årsbasis2 .
“Søgningerne er steget for destinationer i hele Østeuropa, såsom Brno (110 %), Vilnius (65 %) og Montenegro (45 %), som alle har oplevet en stigning i interessen takket være disse destinationers spændende blanding af autentisk lokal charme, mangfoldig historie og utrolig værdi,” siger en talsmand for Hotels.com. “De er ideelle til at få mest muligt ud af rejsebudgettet og beviser, at en uforglemmelig oplevelse ikke behøver at koste en formue.”
Flere byer har oplevet en markant stigning i popularitet blandt danskere. Durrës ligger i spidsen med en forbløffende stigning på 900 % i søgninger, efterfulgt af Brno og Košice.
Byer med den største stigning i danske søgninger på årsbasis:
- Durrës, Albanien: +900 %
- Brno, Tjekkiet: +110 %
- Košice, Slovakiet: +75 %
- Bukarest, Rumænien: +70 %
- Vilnius, Litauen: +65 %
- Tiranë, Albanien: +65 %
- Kaunas, Litauen: +55 %
- Podgorica, Montenegro: +45 %
- Krakow, Polen: +45 %
- Bansko, Bulgarien: +30 %
På verdensplan viser Montenegro (60 %), Serbien (40 %) og Nordmakedonien (35 %) den største stigning i søgninger. Blandt byerne ligger Durrës i Albanien i spidsen med en svimlende stigning på 595 %, efterfulgt af Krakow (145 %) og Nikšić (115 %)4.