Svag genopretning efter pandemien
Det samlede antal flyforbindelser i Stockholmsregionen faldt med fire procent mellem 2023 og 2025. Primært på grund af færre afgange fra de mindre lufthavne, Bromma, Skavsta og Västerås. Rapporten viser, at Arlanda nu tegner sig for 99 procent af regionens lufttrafik, en stigning på 2 procentpoint i forhold til 2023. Men selvom antallet af direkte flyvninger fra Arlanda er steget med 8 procent, er antallet af ruter med mellemlanding – især til Nordamerika – faldet med 2 procent.
Stockholms lufthavne har ikke genvundet de samme trafikmængder som mange sammenlignelige europæiske lufthavne efter Covid-19-pandemien. Passagertallet er fortsat lavere, og genopretningen er langsom, hvilket påvirker Sveriges konkurrenceevne negativt.
Stockholm halter bagefter internationalt
Sammenlignet med regioner som Amsterdam, Barcelona, Berlin, Dublin, Hamborg, Helsinki, København, London, Manchester, Milano, München, Oslo, Paris og Wien har Stockholms lufthavne tabt terræn. Flere af disse regioner har øget deres flyforbindelser med op til 24 procent siden 2023, mens Arlanda kun er steget med 1 procent. Dette placerer Stockholm bagud i den internationale konkurrence.
Udfordringer for regionens internationale flyforbindelser
Rapporten påpeger, at forbindelserne til strategisk vigtige regioner som Nordamerika er forværret, primært på grund af færre flyvninger til større lufthavnsknudepunkter med mulighed for at skifte til mange ekstra flyvninger. Dette har en negativ indvirkning på både erhvervsliv, turisme og beboere og kan på lang sigt hæmme regionens udvikling og internationale samarbejde. Rapporten viser også, at Arlanda har færre langdistanceruter end mange af de europæiske lufthavne sammenlignet med.
Direkte og mellemlandinger, indirekte flyvninger – hvad betyder det?
Rapporten forklarer, at det samlede antal flyforbindelser består af både direkte flyvninger og mellemlandinger. Den største positive ændring for Arlanda er stigningen i indenrigs direkte flyvninger, i høj grad takket være, at BRA lukker sine ruter fra Bromma, og at SAS øger den indenrigse flytrafik til og fra Arlanda. Samtidig er Brommas rolle faldet dramatisk – fra at tegne sig for 35 procent af regionens indenrigsflyvninger i 2023 til kun 4 procent i 2025, og al international trafik er ophørt.