Annons:

Flypriser – Får de rejsende adgang til de bedste tilbud?

NDC og anden teknologi vil påvirke de flypriser og services, kunden tilbydes, men adgang til alle muligheder afhænger af virksomhedens valg af deres leverandører.

Hvad er NDC?

NDC som er en ny distributionskapacitet lanceret af IATA for at forbedre mulighederne for flyselskaberne til at vise deres produkter og forbedre kommunikationen mellem flyselskabet, rejsebureauet og til kunderne. Standarden er åben og baseret på XML.

Første gang IATA lancerede denne standard, var der mange diskussioner på webinarer og i fagmedierne. NDC blev opfattet som et eksperiment fra flyselskaberne for at skubbe GDS (Amadeus, Saber og Travel Port) ud i kulden, ved at differentiere adgang til priser og ved at pålægge gebyrer på billetter, der bookes og udstedes gennem GDS. Begrundelsen var høje distributionsomkostninger, og at kunderne ville få en mere dynamisk og visuel shopping oplevelse, når de bestilte via NDC.

Fra hede diskussioner i begyndelsen har dette ændret sig gennem justeringer mellem de involverede aktører. GDS’erne er blevet NDC-certificeret og kan i de fleste tilfælde tilbyde NDC-forbindelser til flyselskaberne. Derefter er alt på plads, tænker du måske. I nogle tilfælde, men i mange tilfælde er det rigtige svar sandsynligvis ikke. Det afhænger af de kommercielle aftaler mellem flyselskaberne og de forskellige alternativer, der findes i værdikæden.

Fire hovedvarianter af NDC-forbindelser for en kunde

  1. Flyselskab -> Kunde
  2. Luftfartsselskab -> rejsebureau -> kunde
  3. Luftfartsselskaber -> NDC Hub -leverandør såsom Farelogix – rejsebureau – kunde
  4. Luftfartsselskab -> GDS -> Rejsebureau -> Kunde

I princippet kan alle disse varianter blandes mod en kunde, og her begynder kompleksiteten. Hvordan opsætninger vil være, varierer mellem rejsebureauer, marked og leverandører. Her er det vigtigt at “holde tungen lige i munden”!

Det er vigtigt at stille disse spørgsmål

Hvilket indhold får jeg igennem mine udbydere af rejseservices? Får du alt fra alle eller bare med nogen? En køber skal forstå, hvilke indhold i rejserne der vil blive tilbudt. Hvis de rejsende kun finder de billigste priser ved at købe flybilletter direkte fra flyselskaber (eller andre leverandører), vil risikoen være lavere loyalitet og højere utilfredshed hos de rejsende. Jo flere internationale rejser du har, og ikke mindst hvis du har et internationalt rejsebureau, der dækker andre lande end her i den nordiske region, desto vigtigere vil det være at afklare, hvilket indhold og priser du kan få adgang til fra de forskellige leverandører.

”One Order”

Dagens opsætning af ordrer til flybilletter er gammel og kompleks. Dette har betydet, at datakvalitet og informationsstrøm er dårligere, end den burde være, og det sætter mange begrænsninger for, hvad der er muligt for virksomhederne at tilbyde deres rejsende.

”One Order” er udviklet til at klare dette. IATA ønsker, at alt skal registrere et sted, hvor alle data til bestilling, levering og finansielle transaktioner registreres. Når en ordre er aktiv, vil rejsebureauet være i stand til at udnytte det fulde potentiale i NDC og ”One Order” gennem skræddersyet one-to-one løsninger for den rejsende, hvor tilbud fra landtransport (Tog, biludlejning m.m.), hoteller, flyselskaber, lufthavne og mange andre områder kan være kombineret. Dette vil også muliggøre oplysninger om, at en ændring, der er foretaget af en rejsende i f.eks. en lufthavn, sendes til rejsebureauet og til ethvert ”Trackingssystem”, så vigtige oplysninger om den rejsende altid opdateres.

Nye kommercielle udtryk

Kommercielle aftaler mellem de forskellige ”spillere” vil påvirke tilgængeligt indhold og priser for virksomheder og rejsende. Virksomheder, der skal vælge et nyt rejsebureau, gør klogt i at stille spørgsmål, der besvarer hvilke valg af distributionskanal og priser deres rejsebureau foretager. Dette giver en forståelse af, hvad det vil betyde for de services og adgang til indholdet af det flyselskab, rejsebureauet bruger og som virksomheden skal købe.

Vi har ventet længe

Der har været tale om NDC i mange år, uden at det er startet. Mange flyselskaber og andre leverandører i værdikæden, har brugt pandemi-tiden til at arbejde med NDC, og nu siges det, at efteråret 2022 måske er tidspunktet, hvor kunderne vil se at NDC rulles ud fuldt ud og vil blive vigtigere.

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.