Forbrugertilliden, der måler danskernes tillid til landets og egen økonomi, og deres villighed til at investere i større forbrugsgoder som TV og vaskemaskiner, har, ifølge Danmarks Statistik, nået et nyt lavpunkt i november. En bemærkelsesværdig tendens tyder dog på en næsten omvendt reaktion, når det kommer til danskernes rejseindkøb.
– Vi sidder med kæben på bordet, når vi kigger på vores salgstal for sommerrejser 2026. Vi har solgt 80 % flere rejser end på samme tid sidste år, og det er altså på trods af fortsat faldende forbrugertillid. Det er som om, danskerne betragter ferierejser som en absolut nødvendighed, og jo mere verden larmer, jo mere insisterer vi på positive pauser med dem, vi holder af, siger Jan Lockhart, nordisk chef i Sunweb, der er en af de største rejsearrangører i Danmark.

Jan Lockhart, nordisk chef i Sunweb
Det er særligt rejser til de fire og femstjernede hoteller, der sælges mange af lige nu, og det gælder både familiehoteller og ”kun for voksne” hoteller.
Salget er langt over normalen over hele sommerperioden, også i skolernes sommerferie, og flest køber rejser til Tyrkiet, Egypten og Grækenland.